چهارشنبه، فروردین ۲۶

پاسارگاد


اگرچه کوروش کبیر(Cyrus the great) آنطور که شایسته است در ایران شناخته نشده ، اما در فرهنگ غرب به چندین وجه معروف است که یکی از مهمترین آنان "پایه گذاری اولین قوانین حقوق بشر جهان" است. هنگام ورود سپاه ایران به بابل، کوروش دستور داد تا بر روی استوانه ای سفالین فرامین حقوق بشر را حک کنند ، که امروز باعث بالندگی ما ایرانیان است. این است که تاریخ نگاران و فسیلسوفانی نظیر افلاطون ،فیثاغورث ، هرودت ، گزنفون ، ویل دورانت ، ویکتور هوگو ، کنت گوبینو ، هگل، شاتوبراین ، پاپ کلمنتوس پنجم ، ناپلئون ، بوسویه ، دانیل روپس ، گیرشمن ، مولانا ابوالكلام آزاد ، علامه طباطبايي ، دکتر علی شریعتی ، حجه الاسلام شهید هاشمی نژاد ، دکتر باستانی پاریزی و... قلم به مدح کوروش می فرسایند.
حکاکی "انسان بالدار" دردر دشت مرغاب پاسارگاد(Pasargade)، نقش برجسته‌اي از كوروش است که ظاهرا وجه تقدس کوروش را در نظر مردم آن زمان ، يادآور می شود. در بالای این اثر به سه زبان زنده آن دوران نوشته شده بود " من کوروش پادشاه ایرانم ..." . سبک هنری خاص این اثر مربوط به دوره قبل از تخت جمشید است و شامل نمادهای عجیبی می شود که حاصل ترکیب عقاید مذهبی پارسی ، عیلامی ، بابلی ، یهودی و... در قالب هنر است.
در سال ۱۹۹۴ بنای یادبودی از کوروش در سیدنی(Sydney-Australia) ساخته شد تا یادآور صلح و برابری تمام نژادها و پیروان تمامی ادیان باشد ، که نسخهء کپی برداری شده ای از تمثال کوروش در پاسارگاد بود. چندی بعد که به علت بازیهای المپیک ۲۰۰۰ ، مجتمع ورزشی "پارک المپیک سیدنی"(Sydney Olympic Park) گسترش می یافت ، این اثر در محدودهء ساخت و ساز پارک قرار گرفت اما با برنامه ریزی هایی که انجام گرفت تخریب نشد و امروز در محوطه "پارک المپیک سیدنی" قرار دارد.
طراح این اثر ۴ متری ، لوییس باتروس(Lewis Batros) است که در پیاده سازی آن از یک هنرمند ایرانی به نام فرشته صادق(Fereshteh Sadegh) بهره برده است.
زمان عكاسي : فروردين 1387